Νιώθετε άσχημα για τον εαυτό σας;

ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ, MSc
Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια|

Πιθανότατα να έχετε λυπηθεί για τον εαυτό σας στο παρελθόν. Πολλοί από εμάς είμαστε εξοικειωμένοι με την ιδέα ότι κάποια στιγμή μπορεί να νιώσουμε άσχημα με τον εαυτό μας επειδή μας αδίκησαν ή επειδή μας φέρθηκαν με άσχημο τρόπο. Αλλά το να λυπόμαστε για τον εαυτό μας δεν μας βοηθάει στη ζωή. Μας κλέβει αρκετό από το χρόνο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να είμαστε παραγωγικοί και να αλλάξουμε τα πράγματα προς το καλύτερο. Ο κόσμος δεν είναι δίκαιος και άσχημα πράγματα συμβαίνουν μερικές φορές, αλλά το να σκεφτόμαστε αρνητικά για τον εαυτό μας δεν βοηθά. Ευτυχώς, υπάρχουν τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια πιο θετική στάση προς εμάς.

Finding-Myself-on-the-Interior-Journey_SOURCE_pixabay

Πρώτα απ ‘όλα, πρέπει να βρείτε γιατί λυπάστε για τον εαυτό σας. Χωρίς να φτάσετε στη ρίζα των συναισθημάτων σας, είναι αδύνατο να τα ξεπεράσετε. Ακολουθούν μερικές πιθανές εξηγήσεις:

  1. Αποτυχία

Ο πιο προφανής λόγος για αυτο-οίκτο είναι να νιώθει κανείς αποτυχημένος. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να αντιμετωπίζετε εμπόδια στην καριέρα σας που εμποδίζουν την επίτευξη των στόχων σας. Ίσως η σχέση ή ο γάμος σας έχει αποτύχει και δεν ξέρετε τι να κάνετε.

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους μπορεί να αισθάνεστε ότι έχετε αποτύχει. Όταν προκύπτουν δυσκολίες, δεν είναι εύκολο για όλους να ανασυγκροτηθούν γρήγορα και να βρουν τη λύση. Οι περισσότεροι άνθρωποι χάνουν τα κίνητρα τους και παραιτούνται πολύ εύκολα, γεγονός που τους οδηγεί στο να παραμείνουν στη θέση της λύπησης για καιρό.

  1. Θέματα αυτοεκτίμησης

Η μεμψιμοιρία πηγάζει συχνά από τη χαμηλή αυτοεκτίμηση και από μια διαστρεβλωμένη αίσθηση του εαυτού. Θα μπορούσατε να έχετε ζητήματα αυτοεκτίμησης που προέρχονται από άσχημη παιδική ηλικία ή από λάθη γονέων που σας κάνουν να μειώνετε τη δική σας αξία.

Μήπως είστε πολύ σκληροί με τον εαυτό σας; Ο εσωτερικός κριτής σας λέει συνεχώς ότι δεν είστε αρκετά καλοί; Η υπερβολική και αρνητική αυτοκριτική μπορεί να είναι λόγος που νιώθει κανείς άσχημα με τον εαυτό του. Και το πιο σημαντικό, όλες αυτές οι αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό σαμποτάρουν την ανάπτυξη και την πρόοδό σας στη ζωή.

  1. Αισθήματα ανεπάρκειας

Αν έχετε την τοξική συνήθεια να συγκρίνετε τον εαυτό σας με τους άλλους, είναι πιο πιθανό να εστιάσετε στο αρνητικό. Τείνετε να παρατηρείτε ανθρώπους που είναι πιο επιτυχημένοι, ελκυστικοί ή ικανοί από εσάς. Φυσικά, ως αποτέλεσμα αυτού, καταλήγετε να αισθάνεστε ανεπαρκείς και ανίκανοι. Μπορεί να αισθάνεστε ότι οι άλλοι πετυχαίνουν στη ζωή τους ενώ εσείς μένετε πίσω. Αυτό οδηγεί σε δυσαρέσκεια και οίκτο. Έτσι, αρχίζετε να λυπάστε για τον εαυτό σας.

  1. Τραύμα ή κακοποίηση

Οι επιζώντες από ένα τραυματικό γεγονός ή κακοποίηση συχνά βγαίνουν από αυτές τις καταστάσεις εκδηλώνοντας ζητήματα αυτοεκτίμησης. Είναι πολύ πιθανό κάποιος να προσπαθήσει να τους χειριστεί και να τους κάνει να νιώσουν άσχημα για τον εαυτό τους χωρίς συγκεκριμένο λόγο. Επιπλέον, πολλά θύματα κακοποίησης συχνά κατηγορούν τον εαυτό τους για αυτό που τους συνέβη.

  1. Νοοτροπία θυμάτων

Έχετε σκεφτεί ποτέ την πιθανότητα να λυπάστε για τον εαυτό σας επειδή αυτό είναι που θέλετε να κάνετε; Μερικοί άνθρωποι επιδιώκουν την μεμψιμοιρία χωρίς να το συνειδητοποιούν. Πάντα θέλουν να είναι το θύμα για να προκαλέσουν το ενδιαφέρον και την προσοχή από άλλους ανθρώπους και έτσι να λάβουν την υποστήριξη και τη φροντίδα που έχουν ανάγκη.

Εάν τείνετε να κατηγορείτε άλλους ανθρώπους και εξωτερικές περιστάσεις για όλες τις αποτυχίες σας, είναι καιρός να σκεφτείτε ότι ίσως απλώς αποφεύγετε τις ευθύνες. Διαχειρίζεστε κάθε διένεξη με παθητικό-επιθετικό τρόπο και δεν προσπαθείτε να καταλάβετε την άλλη πλευρά; Προσπαθείτε πάντα να βρείτε μια δικαιολογία για να δικαιολογήσετε τα λάθη σας; Εάν ναι, τότε ίσως έχετε αυτήν την νοοτροπία.

  1. Αυτό-απορρόφηση

Το να είσαι «αυτό-απορροφητικός» δεν ισοδυναμεί πάντα με τον όρο ναρκισσιστικός ή εγωιστής. Ίσως είναι εγωκεντρικό κατά έναν τρόπο, δεδομένου ότι μένετε υπερβολικά επικεντρωμένοι στον εαυτό σας. Αλλά ταυτόχρονα, η αυτό-απορρόφηση συνήθως περιλαμβάνει την αρνητική στάση απέναντι στον εαυτό. Έτσι, η αυτό-απορρόφηση μπορεί να είναι υπεύθυνη για μια πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων και ιδεών για τον εαυτό.

Επίσης, εάν ασχολείστε συνεχώς με την ανάλυση των σκέψεων και των συμπεριφορών σας, πιθανόν ξεχνάτε τους άλλους ανθρώπους και τα συναισθήματά τους. Για αυτόν τον λόγο, ένας καλός τρόπος για την καταπολέμηση της αυτό-απορρόφησης είναι να εξασκήσετε την ενσυναίσθησή σας.

Πώς να σταματήσετε να λυπάστε για τον εαυτό σας;

  • Αποδεχτείτε το συναίσθημα

Ξέρω ότι αυτό μπορεί να ακούγεται δύσκολο κι επώδυνο, όμως σταθείτε. Είναι εντάξει να λυπάσαι για λίγο. Το μη αποτελεσματικό είναι ότι αφηνόμαστε να νιώθουμε λύπη για μεγάλο χρονικό διάστημα, όχι το συναίσθημα της λύπης αυτό καθαυτό.

Αφήστε τον εαυτό σας να νιώσει αυτά τα αρνητικά συναισθήματα, αλλά στη συνέχεια φροντίστε να τα αφήσετε πίσω. Απλά μην κρατάτε την αρνητικότητα για πολύ καιρό. Το να αφήσετε τον εαυτό σας να λυπηθεί θα σας βοηθήσει τελικά να αισθανθείτε όλο και λιγότερο λυπημένος για τον εαυτό σας.

  • Βοηθήστε κάποιον άλλον άνθρωπο

Η βοήθεια σε άλλους ανθρώπους μας βγάζει πάντα από τον μικρόκοσμό μας και μας βάζει να ασχοληθούμε με τις ανησυχίες των φίλων, της οικογένειας, ακόμη και ορισμένων ξένων. Όσο περισσότερη απόσταση παίρνετε από αυτά που σας απασχολούν, τόσο καλύτερη είναι η προοπτική για το τι ακριβώς συμβαίνει στη ζωή σας. Για παράδειγμα: Βοηθήστε κάποιον να μετακινηθεί, ακούστε τα προβλήματα κάποιου άλλου ή να προσφερθείτε να βοηθήσετε με τα ψώνια. Πιστέψτε με, όλα αυτά θα σας κάνουν να σταματήσετε να σκέφτεστε αρνητικά για τον εαυτό σας τόσο πολύ. Θα δείτε τι περνούν άλλοι άνθρωποι.

  • Αλλάξτε την εστίασή σας

Ανεξάρτητα από το τι συνέβη στη ζωή σας και σας κάνει να λυπάστε για τον εαυτό σας, υπάρχουν πολλά καλά πράγματα σε εσάς. Υπάρχουν πράγματα που βλέπουν οι άνθρωποι σε εσάς που μπορεί να μην βλέπετε εσείς στον εαυτό σας. Ωστόσο, εάν εστιάζετε σε πράγματα που δεν περιστρέφονται γύρω από τον εαυτό σας, αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να αναπτύξετε μια πιο θετική προοπτική.

Προσπαθήστε να εστιάσετε σε αυτά που έχετε παρά σε αυτά που δεν έχετε. Έτσι, μπορεί να μην έχετε δικό σας σπίτι, αλλά μπορεί όμως να νοικιάζετε ένα αξιοπρεπές σπίτι που σας κρατά ασφαλείς και είναι άνετο. Μπορεί να μην έχετε καινούργιο αυτοκίνητο, αλλά αυτό που έχετε σας εξυπηρετεί για τις καθημερινές μετακινήσεις σας. Αλλάξτε τον τρόπο με τον οποίο βλέπετε τα πράγματα και ο εαυτός σας θα σας ανταμείψει.

  • Σταματήστε να τα παρατάτε και αρχίστε να προσπερνάτε τα εμπόδια

Εάν, για παράδειγμα, προσπαθούσατε να γίνετε γιατρός και οι άλλοι σας έλεγαν ότι δεν είστε ικανοί για αυτό, εσείς θα τα παρατούσατε και θα πιστεύατε αυτά που λένε; Όταν αρνείστε να παραιτηθείτε, η μεμψιμοιρία δεν μπορεί να επιβιώσει.

  • Μείνετε μακριά από τα τρία λάθη της σκέψης

Υπάρχουν τρεις διαδικασίες σκέψης που μας κρατούν καθηλωμένους στο αίσθημα οίκτου. Αυτές οι νοοτροπίες είναι η προσωποποίηση, η γενίκευση και η μη αναστρεψιμότητα. Με την προσωποποίηση, τείνουμε να πιστεύουμε ότι η κατάστασή μας είναι δικό μας λάθος. Κατηγορούμε τον εαυτό μας και σκεφτόμαστε αυτό που θα μπορούσαμε να κάνουμε διαφορετικά. Με τη γενίκευση, υποθέτουμε ότι ένα δυσάρεστο συμβάν θα επηρεάσει όλους τους τομείς της ζωής μας, αν και αυτό δεν ισχύει. Και η μη αναστρεψιμότητα μάς κάνει να πιστεύουμε ότι τα άσχημα πράγματα που μας συμβαίνουν δεν μπορούν να αλλάξουν και θα διαρκέσουν για πάντα. Αυτές οι τρεις υποθέσεις χρειάζεται να αμφισβητηθούν για να σταματήσουμε να λυπόμαστε για τον εαυτό μας.

  • Σκεφτείτε το μέλλον σας

Σε αυτό το σημείο χρειάζεται να ρίξετε μια γρήγορη ματιά στο πώς θα μπορούσε να είναι το μέλλον σας εάν συνεχίσετε να αισθάνεστε λύπηση για τον εαυτό σας. Αναρωτηθείτε εάν αυτό για το οποίο αισθάνεστε άσχημα θα έχει σημασία σε πέντε χρόνια από τώρα. Εάν δεν το πιστεύετε, τότε αρχίστε να το αφήνετε πίσω σας. Θυμηθείτε, η ψυχική και σωματική υγεία συνδέονται και επηρεάζουν η μία την άλλη.

 

Facebook Twitter Google+ LinkedIn