Τι φανερώνουν οι αγοραστικές συνήθειες για την προσωπικότητά μας;

ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ, MSc
Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια|

Πού ξοδεύετε τα χρήματά σας; Δεν αναφέρομαι στα απαραίτητα στη ζωή όπως τα τρόφιμα, οι λογαριασμοί και τα ενοίκια. Θέλω να πω, τι σας αρέσει να αγοράζετε; Αγοράζετε υλικά αγαθά όπως βιβλία, ρούχα, κοσμήματα; Ή προτιμάτε να «αγοράζετε» εμπειρίες όπως διακοπές, εισιτήρια για το θέατρο ή τον κινηματογράφο ή ένα όμορφο δείπνο σε ένα καλό εστιατόριο; Σας αρέσει να αγοράζετε ακριβά ρούχα διάσημων σχεδιαστών ή αναζητάτε vintage ευκαιρίες;

iStock_76296133_SMALL

Αγοραστικές συνήθειες και προσωπικότητα

Οι αγοραστικές μας συνήθειες είναι ζωτικής σημασίας για όλες τις επιχειρήσεις. Τόσο για αυτούς που σχεδιάζουν διαφημιστικές καμπάνιες βασισμένες στα προϊόντα που μας αρέσουν να αγοράζουμε όσο και για αυτούς που συγκεντρώνουν σε μορφή στατιστικών δεδομένων τις προτιμήσεις των αγοραστών. Αλλά μόλις τα τελευταία χρόνια οι επιστήμονες της συμπεριφοράς έχουν συνδέσει την προσωπικότητάς μας με τις αγοραστικές μας συνήθειες.

Σχετικές μελέτες

Ένας άνθρωπος που πιστεύει ότι οι αγοραστικές μας συνήθειες σχετίζονται με την προσωπικότητά μας είναι ο Δρ Joe Gladstone από το University College του Λονδίνου. Στη μελέτη του, χρησιμοποίησε μια εφαρμογή παρακολούθησης της κίνησης των χρημάτων με τη συγκατάθεση περίπου 2.000 χρηστών του Ηνωμένου Βασιλείου για τη συγκέντρωση δεδομένων σχετικά με τις αγοραστικές τους συνήθειες. Τους ζήτησε επίσης να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο προσωπικότητας.

Στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας τα πέντε χαρακτηριστικά γνωρίσματα της προσωπικότητας, αναλύθηκαν τα αποτελέσματα. Μαζί με τους συναδέλφους της Σχολής Επιχειρήσεων της Κολούμπια, ο Gladstone εξέτασε τις αγοραστικές συνήθειες των ανθρώπων από κοινού με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους και κατέληξε ότι:

“Τα ευρήματά μας δείχνουν για πρώτη φορά ότι είναι δυνατόν να προβλέψουμε την προσωπικότητα των ανθρώπων από τις αγορές τους.”

Πριν συνεχίσουμε, ας ρίξουμε μια ματιά στα πέντε βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικόετητάς μας:

  • Άνοιγμα και προθυμία για να δοκιμάσου νέες εμπειρίες, δημιουργικές και πολύπλοκες
  • Ενσυνειδητότητα, πειθαρχία και οργάνωση
  • Εξωστρέφεια σε κοινωνικό επίπεδο
  • Συμφωνία και εναρμόνιση με τους συνομιλητές σε επίπεδο ενσυναίσθησης
  • Ευαλωτότητα στην ανησυχία, στην κατάθλιψη και στο άγχος

Η μελέτη βρήκε αρκετά ενδιαφέροντα μοτίβα στις αγοραστικές συνήθειες των ανθρώπων σε συνδυασμό με την προσωπικότητά τους. Πιο συγκεκριμένα:

- Ταξίδια

Αν ξοδεύετε τα χρήματά σας σε ταξίδια, πιθανότατα επιθυμείτε να ανοίξετε τους ορίζοντές σας και είστε πρόθυμοι να δοκιμάσετε νέες εμπειρίες και να γίνετε πιο δημιουργικοί.

- Φαγητό και ποτό

Οι εξωστρεφείς θέλουν να ξοδεύουν τα χρήματά τους σε φαγητό και ποτό, πιθανότατα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον. Χρησιμοποιούν τα χρήματά τους για να συνδεθούν με φίλους και με την οικογένεια.

- Οικονομίες

Οι άνθρωποι που σημείωσαν υψηλό βαθμό ενσυνειδητότητας τείνουν να μαζεύουν τα χρήματά τους σε λογαριασμούς ταμιευτηρίου και να μην τα ξοδεύουν καθόλου. Αντλούν ευχαρίστηση από το να βλέπουν το ποσό του τραπεζικού τους λογαριασμού να αυξάνεται.

- Δωρεά για φιλανθρωπικούς σκοπούς

Αυτό το χαρακτηριστικό συνδέεται με την συμφωνία, την ενσυναίσθηση και την  καλοκαρδοσύνη.

- Κοσμήματα και ρούχα

Αυτοί που σημείωσαν υψηλή ευαλωτότητα στις ψυχικές ασθένειες τείνουν να αγοράζουν μη απαραίτητα αντικείμενα όπως κοσμήματα και ακριβά ρούχα. Η ευαλωτότητα αυτή συνδέεται με τη μοναξιά, οπότε ίσως οι άνθρωποι που είναι μόνοι αισθάνονται καλύτερα όταν αγοράζουν τέτοια πράγματα.

Οι διαφορές ήταν τόσο μεγάλες ώστε οι ερευνητές ήταν σε θέση να προβλέψουν εκ των προτέρων τα πρότυπα των αγοραστικών συνηθειών σε κάθε ομάδα προσωπικότητας. Στην πραγματικότητα, ήταν σε θέση να κάνουν αυτές τις προβλέψεις σε ευρείες κατηγορίες όπως η ηλικία και το εισόδημα:

“Δεν είχε σημασία αν ένα άτομο ήταν μεγάλο ή μικρό σε ηλικία, ή αν είχε υψηλό ή χαμηλό μισθό, οι προβλέψεις μας ήταν σε γενικές γραμμές συνεπείς.” Matz

Οι ερευνητές ανέλυσαν επίσης τα δεδομένα για συγκεκριμένα χαρακτηριστικά όπως ο υλισμός και ο αυτοέλεγχος. Διαπίστωσαν ότι εκείνοι που δαπανούν περισσότερα χρήματα για κοσμήματα σημείωσαν υψηλή βαθμολογία στον υλισμό, ενώ εκείνοι που ξόδευαν λιγότερα σε τέτοιες δαπάνες, σημείωσαν υψηλό βαθμό αυτοελέγχου.

Μήπως οι αγοραστικές συνήθειες αλλάζουν τα Χριστούγεννα;

Ο Gladstone πήγε την έρευνά του ένα βήμα παραπέρα και διερεύνησε τις δαπάνες κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Σε περιόδους όπως τα Χριστούγεννα, όλοι τείνουμε να υπερβάλλουμε, σωστά; Οι περίοδοι αυτές μπορεί για κάποιους να είναι στιγμές μεγάλης έντασης, ίσως και ανησυχίας, για διάφορους λόγους. Άραγε, αυτό επηρεάζει τις αγοραστικές μας συνήθειες;

Ο Gladstone χρησιμοποίησε την ίδια μέθοδο για τη συλλογή δεδομένων, αυτή τη φορά όμως, ήταν κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων. Πώς συσχετίζονται τα αποτελέσματα με τα πέντε βασικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα της προσωπικότητας;

Τα Χριστούγεννα σημαίνουν διαφορετικά πράγματα για τον καθένα μας. Για μερικούς οι γιορτές σημαίνουν διασκέδαση, για τους άλλους το φαγητό και το ποτό είναι απαραίτητα συστατικά για να περάσουν καλά, άλλοι θέλουν να περάσουν στιγμές με την οικογένεια και τους φίλους τους. Όλα αυτά έχουν επιπτώσεις στις αγορές τους. Τα αποτελέσματα μπορεί να σας εκπλήξουν.

Τα αποτελέσματα της έρευνας για την περίοδο των Χριστουγέννων

Ο Gladstone διαπίστωσε ότι οι δαπάνες μειώθηκαν για τα άτομα που είναι ανοιχτά σε νέες εμπειρίες. Άραγε, γιατί κάποιος που εντάσσεται στην κατηγορία αυτή να ξοδεύει λιγότερα;

Ο Gladstone πιστεύει ότι καθώς οι άνθρωποι αυτής της ομάδας είναι συνήθως ανοιχτοί σε νέες ιδέες, αυτό τους καθιστά λιγότερο επιρρεπείς στο να συμμετέχουν στις παραδοσιακές συνήθειες των υπολοίπων ανθρώπων. Δεν θα συμμορφώνονται με συμβατικές πρακτικές, όπως το να δίνουν δώρα την περίοδο των Χριστουγέννων, μόνο και μόνο επειδή όλοι οι άλλοι το κάνουν.

Από την άλλη πλευρά, τα αποτελέσματα αποκάλυψαν δύο τύπους προσωπικότητας που ήθελαν να ξοδεύουν περισσότερα τα Χριστούγεννα. Αρχικά, οι εξωστρεφείς αγαπούν την κοινωνική ζωή και καθώς θα έχουν έναν ευρύ κύκλο από φίλους, θα ξοδεύουν τα χρήματά τους για διασκέδαση ή για να βγουν έξω. Για όσους είναι ενσυνείδητοι, οι άνθρωποι αυτοί είναι πολύ οργανωμένοι και ως εκ τούτου έτοιμοι για τις διακοπές από πολύ νωρίς.

Υπάρχει λοιπόν λόγος να γνωρίζουμε που τείνουμε να ξοδεύουμε τα χρήματά μας ανάλογα με τον τύπο προσωπικότητάς μας; Γνωρίζοντας ότι το που διαθέτουμε τα χρήματά μας σχετίζεται με το πώς νιώθουμε ή τι σκεφτόμαστε σε σχέση με κάποια πράγματα, μάς βοηθά να εντοπίσουμε ποιες είναι οι βαθύτερες δυσκολίες μας και να δουλέψουμε πάνω σε αυτές έτσι ώστε να νιώθουμε καλύτερα με τον εαυτό μας και τους άλλους.

Βιβλιογραφικές αναφορές:

curiosity.com

sciencedaily.com

Facebook Twitter Google+ LinkedIn