Το Άγχος των πανελληνίων & πως να το διαχειριστούμε

ΓΡΑΦΕΙ Η ΖΩΗ ΑΛΕΞΟΥΛΗ, Ψυχολόγος

Η εισαγωγή σε ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα έχει συνδεθεί με την επαγγελματική και την κοινωνική καταξίωση ενός  ανθρώπου. Το περιβόητο άγχος των πανελληνίων αφορά στην πιθανή αποτυχία κατά τη διάρκεια των  εξετάσεων  και στο φόβο ματαίωσης τόσο των προσωπικών στόχων όσο και των γονεϊκών προσδοκιών. Όλη η οικογένεια  συνήθως καταλαμβάνεται  από το άγχος  και την πίεση αυτών των εξετάσεων. Από τα παιδιά μεταφέρεται στους γονείς και το αντίστροφο. 

images

Συχνά οι ίδιοι οι γονείς θεωρούν ότι η επιτυχία στις εξετάσεις αυτές είναι σπουδαία  και κατά συνέπεια η αποτυχία θα είναι καταστροφική. Αρκετές φορές αυτό εκφράζεται με έμμεσο τρόπο, μη λεκτικά. Χρειάζεται λοιπόν αρχικά αναγνώριση και αποδοχή των φόβων και προσδοκιών  των ίδιων των γονέων και διαχείριση από τη μεριά τους ώστε να μην επιβαρύνουν μεταβιβάζοντας τα δικά τους άγχη στα παιδιά τους. Πολύ χρήσιμο είναι οι γονείς να κάνουν ξεκάθαρο  ότι δεν εξαρτάται η προσωπική αξία των παιδιών τους από την επιτυχία τους στις εξετάσεις, αλλά ότι αξίζει σε κάθε περίπτωση να έχουν στόχους και να κάνουν μία τίμια προσπάθεια ώστε να τους πραγματοποιήσουν.

Το άγχος αποτελεί μια ενστικτώδη αντίδραση στον κίνδυνο και είναι ένας μηχανισμός άμυνας και  προστασίας του εαυτού που τον κινητοποιεί να απομακρυνθεί από αυτόν, είτε να παλέψει μαζί του. Το μέτριο άγχος μπορεί να κινητοποιήσει τον μαθητή για μελέτη ή ακόμα και να τον πεισμώσει ως προς το στόχο του. Αν ωστόσο το άγχος γίνει ανεξέλεγκτο, μπορεί να οδηγήσει τελικά σε κάποια προβλήματα υγείας. Κοινές επιπτώσεις του στρες είναι: ο πονοκέφαλος, η μυϊκή ένταση ή πόνος, ο πόνος στο στήθος, η κούραση, οι στομαχικές διαταραχές, τα προβλήματα ύπνου. Το άγχος μειώνει τη λειτουργικότητα του παιδιού, κι αυτό έχει άμεση επίδραση στην επίδοσή του.

Οι γονείς καλό είναι να είναι υποστηρικτικοί και ενθαρρυντικοί σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Είναι χρήσιμο να αποφεύγουν τη σύγκριση με τις επιδόσεις των άλλων μαθητών. Βοηθητικές μπορεί να είναι οι ανοιχτές συζητήσεις γύρω από όσα βασανίζουν το μυαλό των παιδιών.  Καλό είναι να μην υποτιμάμε και την αξία του ύπνου και της σωστής διατροφής σε όλη τη διάρκεια των εξετάσεων. Να μην ξεχνάμε τη δύναμη της χαράς και της χαλάρωσης μέσα στη διάρκεια μια δύσκολης μέρας και του διαλλείματος ώστε να ανακτήσουν τις δυνάμεις τους, να εφοδιαστούν με κουράγιο και να συνεχίσουν το διάβασμα.

Την ημέρα των εξετάσεων

Φροντίζουμε να ξυπνήσουμε και να ετοιμαστούμε νωρίς, καθώς η βιασύνη και ο εκνευρισμός βλάπτουν τη συγκέντρωση.

Το διάβασμα της τελευταίας στιγμής αυξάνει το άγχος. Γι’ αυτό και προσπαθούμε να το αποφύγουμε.

Όταν έχουμε τα θέματα μπροστά μας, ξεκινάμε από αυτά που μας φαίνονται πιο εύκολα και νιώθουμε ότι γνωρίσουμε καλύτερα. Διαβάζουμε το κάθε θέμα προσεκτικά, υπογραμμίζοντας λέξεις-κλειδιά.

Αν ξεχάσουμε κάποια λέξη ή κολλήσουμε κάπου, αφήνουμε κενό και συνεχίζουμε, με σκοπό να επανέλθουμε μετά βάζοντας ίσως ένα σημάδι για να το θυμηθούμε. Εφόσον το ξέρουμε, θα το θυμηθούμε αυτόματα αργότερα.

Διαβάζουμε προσεκτικά τις εκφωνήσεις των ερωτήσεων για να σιγουρευτούμε ότι απαντήσαμε σ’ αυτά που ρωτάει.

Αν δεν προλαβαίνουμε, δεν είμαστε σίγουροι για κάποια απάντηση ή ξέρουμε λίγα μόνο πράγματα, γράφουμε ό,τι γνωρίζουμε.

Προσέχουμε την εμφάνιση του γραπτού μας.

Τελειώνοντας, διαβάζουμε πάλι με προσοχή το γραπτό μας πριν το παραδώσουμε.

Εκμεταλλευόμαστε όλο το χρόνο που έχουμε στη διάθεσή μας χωρίς βιασύνη.

Αν κατά τη διάρκεια της εξέτασης αισθανθούμε ότι το άγχος μας καταβάλλει, χρήσιμο είναι να αφήσουμε το γραπτό για λίγη ώρα και να πάρουμε κάποιες βαθιές ανάσες χαλάρωσης.

Καλή επιτυχία και καλή δύναμη.

Πηγές: www.e-psychology.gr
http://www.aerton.gr/el/content/aghos-panellinion-apo-poy-pragmatika-pigazei-kai-pos-antimetopizoyme-os-goneis
https://psychikifrontida.gr

Facebook Twitter Google+ LinkedIn